בינה מלאכותית

תפסיקו להגיד טבעי. בבקשה תפסיקו להשתמש במונח הזה כטיעון בויכוח, כתיאור נפשי, כהצדקה מוסרית. מהו הטבעי בכלל. בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ, ומאז ועד היום, כל מה שקורה הוא טבעי. הנפרדות טבעית, האחדות טבעית, טבעי לגנוב מהמכלת וטבעי לתת צדקה, טבעי לרצוח וטבעי ללדת, החקלאות ביודפת טבעית אבל גם מגדלי עזריאלי טבעיים לגמרי.

במובן המינימלי, טבעי פירושו כזה שעבר כמה שפחות תהליכים ועיבודים בידי אדם. כאן לא טמונה הבעיה. כנראה שאכן פספסנו, מפספסים, ועוד נפספס כל מיני איכויות טובות בדרך, רובן כנראה בתחום הקולינרי, מן החיטה המלאה והסוכר החום עד טבעונות ומגורים בסביבה ירוקה. הבעיה מתחילה כשהטבעיות מתפיחה את ממדיה, משתלטת על מרחבים לא לה, הופכת לאמונה של רבים, ויתר על כל אלה – מגרשת את החשיבה המוסרית. כשאנו אומרים טבעי אנו בעצם מתכוונים לנכון. והמדד מה נכון לוקה בחסר – הוא נוצר משילוב מוזר של תחושותיי עם דעת הקהל. וכששניים מתווכחים מה טבעי, לדוגמא תמימה, האם לגבר טבעי לחיות עם גבר או לא, הם במילים אחרות מתווכחים מה צריך להיות, כיצד ראוי לנהוג. מה בכלל התשובה הנכונה ל"מה טבעי", איך למדוד כמה חיות מזדווגות עם אותו המין מקדם אותנו לתשובה. העולם מלא בתופעות אינספור, כולן התרחשו, על כן ברור שכולן טבעיות. השאלה היא מאלו מהן נבחר ללמוד, ואולי בכלל לא נלמד מאף אחת מהן.

הפילוסופיה הפוסט-מודרנית אימצה לעצמה את מושג "ההבניה החברתית", כלומר החברה היא הגורם האחראי ליצירת כל ההגדרות המוכרות לנו, גבר ואשה לדוגמא. הטענה היא בעצם שההגדרות הללו איננו טבעיות, שאם נלך נניח לשבט הטאימגו'קה באיי האש הנשים הן אלה שצדות ממוטות בעוד הגברים כוחלים עיניהם בפוך. מ.ש.ל.
האמונה היא בעצם שההגדרות הללו אינן טבעיות, והאמונה היא שמה שטבעי הוא בהכרח הנכון. וכאן צועק הילד – המלך איננו עירום. הבנייה חברתית שכזו היא טבעית לעילא ולעילא, הרי עובדה שהיא התקיימה בעולם זה אלפים בשנה.

אבל זאת הייתה דחייה בקש. התשובה האמתית היא לא לשחק את המשחק. אעטה עלי אדרת של יומרה ואצעק – ההישענות על הטבעיות היא השלכת אחריות מוסרית. לא רק בדינים שבין אדם לחברו, אלא גם בדינים של בין אדם לעצמו.
אל לנו לפטור עצמנו מן השאלה "מה צריך להיות" בכאילו תשובה: "מה שטבעי". התשובה יכולה וצריכה להיות: "מה שמוסרי, מה שטוב, מה שצודק". ואני לא נכנס פה לשאלה טוב ורע מוחלטים או יחסיים, תגדירו איך שתגדירו. רק בבקשה תפסיקו עם הטבעי הזה.

4 תגובות בנושא “בינה מלאכותית”

  1. בעולם המשפט תפיסות ״משפט הטבע״ חלפו מהעולם לפני עשרות ומאות בשנים. מוזר שזה שונה כל כך בשדה הזה…

    אהבתי

  2. " אל לנו לפטור עצמנו מן השאלה "מה צריך להיות" בכאילו תשובה: "מה שטבעי". התשובה יכולה וצריכה להיות: "מה שמוסרי, מה שטוב, מה שצודק". "

    מדוייק! יפה כתבת! שיהיה שבוע טוב ומלא ברכה!

    אהבתי

  3. יפה דייקת לגבי התנגשות בין חיבּת-הטבעיות לבין המוסר
    הכשל הנטורליסטי, מה שנקרא

    אלא שנראה לי לרסן קצת את מה שאמרת, ולהזכיר שיש תחומים אחרים שבהם ה"טבעיות" וה"אותנטיות" הם כן קריטיים על פי אורח החיים והערכים (מושפעי התקופה הרומנטית?) בה אנחנו חיים ומאמינים
    ואני לא בטוח שמדובר רק על עניין טכני נוסח אריסטו

    אהבתי

כתיבת תגובה